Rondreis

In de laatste week van mijn verblijf in Suriname hebben wij nog een rondreis gemaakt. Deze was voor ons al uitgestippeld. Eerlijk gezegd zou ik een andere keuze gemaakt hebben als ik het zelf voor het zeggen had gehad. Wij vlogen terug naar Paramaribo waar wij na een overnachting richting Apoera vertrokken. De avond in Paramaribo gaan wij nog de stad in en eten we roti. Het valt op dat er veel Nederlanders bij het restaurant zijn. Overigens valt het op dat het restaurant een grote kale ruimte is. De roti smaakt overigens heerlijk, maar is zo heet dat ik mij er bijna in verslik. De rit richting Apoera was een erg lange saaie rit  van bijna 350 kilometer over een baskietweg door savannegebied. Met V hadden we gelukkig nog wat ruimte in het busje. Ik hoor een opbiecht van iemand die stiekem in de tas van de kokkin had geneusd. Ik begin mij steeds meer te verbazen over deze persoon in de groep die voor het oog zich heel sociaal voordeed naar  de bevolking toe en dan dergelijk gedrag  vertoont.  De Savanne  is toch behoorlijk anders als het tropisch regenwoud. Apoera had ooit de tweede stad van Suriname moeten worden. Het was nu min of meer een spookdorp. Toen we aankwamen was er wel teleurstelling in de groep na die lange rit zonder echte bezienswaardigheden. Er schijnt wel een mooie waterval in de buurt te zijn . Er was helemaal niets te doen in het dorp. Er reed wel veel politie rond. We zagen ze een brommer inladen, maar er lag ook een auto op de kop in de sloot. We zagen dat daar geen polshoogte bij genomen werd. Het pension was ook teleurstellend. Het was een klein vies benauwd hok waar we met zijn drieën de slaapkamer moesten delen. Het voelde niet prettig ondanks wij nu in een huis zaten. De hele nacht hoorden we gejoel van honden.  Dan toch maar liever een hangmattenkamp. Er schijnt dat een dag later na ons bezoek er een opstand is geweest in het dorp. Gelukkig waren wij toen net weer weg. De tweede dag bezoeken we nog even het Indianendorp in Apoera welke er in vergelijk  wel veel netter uitziet dan Apetina. Via een hele gammele brug komen wij er. Er staat ook een oude stoomlocomotief . Daarna stapten we op een boot om richting  Orealla te varen. De rivier de Corantijn hier is breed. Orealla ligt in Brits Guyana en bevinden wij ons daarmee op ander grondgebied. We hebben dus ook toestemming nodig van het dorpshoofd. Dat kan tegen betaling. Wij  gebruiken de lunch in een hotel. Het hotel doet als een openluchtmuseum aan en alles is van hout. Ik zou hier veel liever geslapen hebben. Dat was namelijk ook de bedoeling geweest, maar aangezien het vliegtuig een dag later vertrok vanuit Apetina was deze overnachting uit het programma gehaald. We hebben nog een wandeling gemaakt door het dorp. De kinderen dragen hier schooluniformen in de kleurstelling  zwart, wit. We drinken nog een cola. Later blijkt dat we cola uit het jaartal 2004 hebben opgedronken! Het is goed gegaan ; )

We vervolgen onze tocht over de brede rivier. Het wordt bijna een vast onderdeel van de reis, van Suriname,(….. de motor slaat vaak af). Op een gegeven moment wil deze niet weer aan de praat. Gelukkig komt het ter plekke weer goed. Wij zien ook nog wat brulapen. Wij worden vervolgens naar Nickerie gebracht. Het hotel waar wij zouden verblijven is een paar dagen daarvoor afgebrand. Volgens de reisbegeleider hebben we met het appartement waar we nu verblijven het beter getroffen dan het hotel was. Het is dan ook een mooi, ruim schoon appartement met een groot dakterras. De volgende dag bezoeken wij de markt in Nickerie. Ik vind het wel moeilijk om te zien hoe de meervallen naar adem zitten te happen op de kramen. Het schijnt uren te duren voor ze dood zijn. Na het bezoek aan de markt gaan we door naar het natuurreservaat de Bigi Pan. We gaan met een boot richting het meer waar wij zullen overnachten. Het gebied heeft wel wat van de Wieden. Er zijn veel vogels waaronder de rode ibis. We zien onderweg ook een alligator. Het onderkomen waar we gaan overnachten is nog niet af. Er wordt nog volop getimmerd. In de nacht, sowieso niet, moet er geen misstap gemaakt worden, dan lig je in het water. We varen ook nog met de boot richting de oceaan waar een modderbad genomen kan worden.Ik begin er maar niet aan. Er wordt ontzettend veel vis gevangen. De vissen worden met een zwaai aan boord gegooid en drijven tussen ons in.  Die nacht moet ik met een vrouw op een kleine matras op de grond slapen.  Al rond 5 uur in de ochtend ben ik eruit omdat de deur klem zit en ik niet te veel lawaai wil maken om hem los te krijgen na mijn toiletbezoek. Ik zie daardoor wel een mooie zonsopkomst. De volgende dag als wij weer terug varen vergeet ik mijn tas met kleding en lakenzak. Gelukkig is mijn twijfel reden genoeg om een stuk terug te varen.

We hebben verder nog een bezoek gebracht aan Coronie en Groningen. Vaak vind ik het jammer dat ik weinig tot geen mogelijkheden krijg om te fotograferen. De bouwstijl, veel woningen spreken mij aan. Ze zien er vaak verweerd uit, zijn vaak armoedig of in krakkemikkige staat. Toch  zijn ze stuk voor stuk erg charmant en mooi om te zien. Soms is de tegenstelling ook wel groot, staat er toch een mooie dure opgepoetste auto naast de deur terwijl het huis bijna omvalt. Net zoals de tegenstelling in Coronie. We zien een kerkhof (veelal badkamertegeltjes) naast een autokerkhof. Er staat ook een school en een kerk naast.

In de avond vertrokken we naar Paramaribo. Ik mag mij zelf gelukkig prijzen dat ik een een tweepersoonskamer voor mijzelf heb.

vliegtuig6

Een laatste blik op Apetina en het schooltje (links midden boven)

1e

Brug richting Apoera

Kerkje ( Indianen) Apoera

1f

In het pension is niets echt prettig

1x

Winkel in Orealla

Vanaf Brits Guyana zicht op Suriname

Meisje met aapje, maar het ging niet altijd even lief eraan toe

1w

Nickerie

1c

1b

De meervallen is geen prettig gezicht (markt)

1t

Netten worden uitgezet (Bigi Pan)

1v

De vangst is groot, daar zitten wij dan tussen in.