Verslag met de camper naar Normandie

Zaterdag 25 april vertrokken wij richting Calais. In de namiddag kwamen wij aan in Escalles . Hier is een boerencamping. We waren ronduit verrast door de prachtige omgeving.  De natuur is er werkelijk schitterend. We hoorden fazanten en de koekoek die ik in de nacht wel even vermanend wilde toespreken dat ie zijn kop moest dichthouden.  Vanaf de camping hadden wij uitzicht op de zee, Engeland en hoge duinen. Wij vergaten de tijd in het namiddagzonnetje. Hier waren wij ook wel aan toe ,vooral als blijkt dat Fabian alvast een tweede steltpoot onder het wiel had gezet en daarmee de camper vast komt te zitten bij het opdraaien.  Ook waren wij getuige van een mooie zonsondergang.

Zondag was het weer frisser. Onze planning was om deze dag in 1 stuk door te rijden naar Avranches waar in de buurt de beroemde Mont Saint-Michel, de berg van Michel is. Wij kiezen ervoor om  van daar via de kust weer naar boven te gaan zwerven in alle rust. Ons navigatiesysteem gooit weer roet in het eten als blijkt dat deze weer compleet in de war is en dit  ons minstens anderhalf uur tijd  heeft gekost! De rit valt zowiezo enigzins tegen gezien de afstand. Eenmaal aangekomen kost een camperplaats vinden niet veel moeite. Er is een groot weiland met uitzicht op de Mont Saint Michel .Dit is de camperplaats, maar zijn er geen voorzieningen. Wij gaan die avond uit eten,  maar gezien de prijzen die ervoor gehanteerd werden viel het tegen. De bedoeling is de volgende dag een bezoek te brengen aan de berg.

Op deze maandag giet het, de regen komt met bakken uit de lucht vallen. Het ziet er allemaal maar mistroostig uit. Wij zien het niet zitten om zo naar  Mont Saint Michel te gaan en zoeken ons heil bij de alligatorbay

Tegen de avond begint het ineens flink op te klaren. Wij zorgen er dan ook voor dat we het eten vroeg op hebben en gaan na het eten meteen op de fiets over de dijk richting Mont Saint Michel. In de zomervakantie waren wij er al achter gekomen dat een fiets meenemen best handig is. Het is een flinke afstand over de dijk en we fietsen vele toeristen waaronder  veel Japanners voorbij. Fabian vind tot nu toe alles  geweldig en benoemt alles. Zo ziet hij een ridder, maar roept enthousiast: robot!

De berg is zeker een mooie bezienswaardigheid. Maar een nadeel is dat de kathedraal en meerdere winkeltjes al gesloten zijn. Daarentegen is het wel rustig gezien de toeristenstroom van overdag en zijn we wel getuige van een opkomende vloed. Dit is een behoorlijk schouwspel. Het wordt ook omgeroepen dat auto’s die niet op de dijk staan geparkeerd snel plaats moeten maken voor het water.

De dinsdag vertrekken we richting Arromanches via het binnenland van het schiereiland . Er is wel een camperplek, maar wij willen graag een  douche en komen daarvoor op een camping. Het plaatsje en omgeving ademen wel een bijzondere sfeer uit.

Ook is hier het oorlogsverleden,  de slag om Normandie nog alom  aanwezig. Het wordt ineens veel tastbaarder mede door de musea en de restanten van wat hier heeft plaatsgevonden. Er is ook een 360 graden bioscoop, maar die slaan wij maar over omdat dat ons wat minder geschikt lijkt voor Fabian. In de avond komen we er achter dat de douchemunten spoorloos zijn verdwenen! Gelukkig vinden wij ze weer in de asbaklade. Hoe zou dat toch kunnen ; )

De volgende dag bezochten we de stad Bayeux . Een mooi stadje met kathedraal , watermolens en vakwerkhuizen.

We bezoeken in de stad ook nog een botanische tuin

Hierna brengen we een bezoek aan Normandy American cemetery and Memorial  Dit is 1 van de grootste oorlogs  begraafplaatsen en waarschijnlijk de drukst bezochte.

De kustweg en dorpjes zijn hier mooi en ademen een sfeer van vroeger uit.  Fabian roept elke keer heel enthousiast :kijk nog een zee als hij de zee weer ziet verschijnen .Verder is het deze dag heel mooi weer. In de namiddag komen wij in Honfleur aan. We zien wel een camperplek, maar deze is werkelijk volgestouwd met campers. We laten deze dan ook maar aan ons voorbij gaan en gaan op een camping. In de avond bezoeken wij het dorpje.

Op koninginnedag  gaan wij met een omweg  richting Etretat. Eerst moeten we even omschakelen. Het is er stukken drukker en volgebouwd langs deze kust. Wel is Etretat erg de moeite waard met zijn krijtrotsen en mooie vakwerkgebouwen in het centrum.

Een hele klim is het naar boven op de krijtrotsen. Dit is iets wat Fabian  overigens zonder problemen doet. Op de camperplaats hebben wij werkelijk de mooiste plek.

Als het inmiddels alweer vrijdag is, is daarmee ook het besef dat een week veel te kort is. Er valt zoveel te zien in Normandië. We gaan richting Dieppe. Onderweg komen we een kleine vlooienmarkt tegen. Deze kans wil ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan. Zekers na de jaarlijkse traditie van de vrijmarkt op Koninginnedag gemist te hebben. Wel hoorden wij later  het tragische nieuws van deze Koninginnedag. Manlief was tijdens zijn werk volop getuige geweest van de voorbereidingen van het feest in Apeldoorn.

De rommelmarkt was leuk. Wel vond ik het jammer dat uitgerekend twee  mooie oude franse interieur aquarellen die mij heel erg aanspraken in mooie passe-partout voor 50 eurocent voor mijn neus weggingen. Ze hadden anders zekers als bijzonder souvenir een mooi plekje in ons huis gevonden.  De bedoeling is om deze dag een botanische tuin (Le Bois des Moutiers) te gaan bezoeken. De zon scheen bij ons bezoek volop.

Wij vonden het ook erg mooi om te zien. Die avond staan we op een camperplaats in Criel sur Mer met uitzicht op zee.

Op zaterdag vertrekken we langs de kust met de bedoeling dat wij die avond weer op de eerste camping van onze reis zullen overnachten. Maar er staat een bordje met complet. Het toeval wil dat ons navigatiesysteem weer in de war was, maar waardoor we in een weiland veel campers zagen staan. Er staan alleen maar belgen. Het blijkt dat een boer voor 5 euro per nacht de mogelijkheid geeft daar te staan. Weer is het bij aankomst prachtig weer en maken die avond nog een hele lange strandwandeling ter afsluiting van de vakantie.

De volgende dag zullen we vroeg vertrekken om in 1 keer naar huis te rijden. Een week was werkelijk veels te kort. Er was nog zoveel te zien en te beleven dat wij zekers nog weer een keer terug zullen keren. Wij hebben heel veel indrukken opgedaan. Fabian vond het hele campergebeuren overigens fantastisch. Fabian wilde helemaal nog niet naar huis. Zijn papa en mama ook nog niet ; )

11 Responses to “Verslag met de camper naar Normandie”

• Tina zegt:

Wow, fantastische foto’s! Ik ga er dit weekend nog even voor zitten en het verhaal erbij nog even lezen.

• Rinus. zegt:

Een erg mooie vakantie en wat een mooie omgeving.
    Je foto’s zijn ook geslaagd en plaatjes om te zien.
    Geniet ervan en op naar de volgende vakantie.
    Groet Rinus.

• Maud zegt:

Hoi, ik ben via de Camperhyves op je verslag gekomen. Ziet er geweldig uit, deze route gaat op mijn verlanglijstje.
    Groet, Maud

• Tina zegt:

Zo, ik heb het even op mijn gemak gelezen. En de foto’s nog een keer bekeken, want die zijn echt fantastisch mooi! Ik kan me voorstellen dat een weekje veel te kort was. De omgeving is ook echt prachtig; mooie gebouwen en een mooie natuur. Erg jammer dat die aquarellen aan je neus zijn voorbij gegaan!

• Natasza zegt:

Wat een prachtige foto’s, echt heel erg mooi.

• johan zegt:

je hebt daar blijkbaar een toffe tour gedaan en het wekte mooie herinneringen bij me op. Mijn foto top 3 = de cameleon, je zoon op het strand, en het weiland in oranje.
    groetjes

• Sandra zegt:

ik had dit helemaal nog niet gelezen, mooie reis en prachtige foto’s! dit is een gedeelte van Frankrijk dat we ook zeker een keer zullen bezoeken met de kinderen.

• Kaatje zegt:

Leuk he? Dat ik zo trouw ben met lezen….NOT! Heb het de laatste twee maanden druk gehad, maar om nu nog te reageren in mei?! Toch even zeggen dat wij ook bijna alles bezocht hebben wat je liet zien, wij waren alleen drie weken weg en ik verbaas me over jullie weekje, heb je toch nog veel gezien, netjes hoor…

• Lidy zegt:

Mooi reisverslag en prachtige foto’s.
    Wij gaan dit jaar ook naar Normandie.

• amy zegt:

Mooi verslag ,wij vertrekken over een poosje ook die richting op met de camper
    We hebben al div plaatsen aangedaan in Frankrijk ,zijn door Normandie ook al es doorheen gecrost maar niet echt goed bekeken dus dat gaan we dan nu es doen
    Wij hebben al div keren gereist met een camper ,heerlijk ,je doet zoveel indrukken op
    Ik sla je blogje op ,ik kan er altijd tips uithalen 🙂
    Gr Amy

• rik zegt:

Haha, volgens mij ben ik op exact de zelfde plek geweest bij die krijtrotsen. En begraafplaats.