Moezel en de Eifel

Iedereen zag natuurlijk erg uit naar het verslag van onze reis afgelopen mei, bij deze is die dan eindelijk…     ; )

Koninginnedag brengen manlief en ik het liefst in Nederland door. Dat het dit jaar op een maandag viel betekende ook dat daarmee een weekje met de camper erop uit dagen inleveren betekende wilden wij pas dinsdag gaan. In groep 8 was er nog sprake van de luxe van twee weken vakantie en besloten wij dat jaar Koninginnedag zelfs over te slaan. Met in mijn achterhoofd dat er deze dag destijds in Nederland een drama voltrokken had zagen wij pas in de avond op het nieuws.

Met drie zonen op drie verschillende scholen kwam Giovanni er met maar 1 week vakantie  er dit jaar het meest bekaaid vanaf  Ook voor ouders, dat zijn tweelingbroer en jonge broer respectievelijk anderhalf/ twee weken vakantie hadden veranderden  niets aan het feit  dat wij ons moesten beperken tot een kortere vakantie. Maar so what, we hadden enkele jaren niet eens deze luxe! Maar goed,  wij vierden Koninginnedag in Nederland zoals wij toch graag wilden.  20 jaar op rij in IJsselmuiden met maar slechts twee keer uitval. 1 keer waren wij in Normandië en 1 keer viel uit i.v.m. de MKZ. Ik hang erg aan tradities, zelfs zoiets als om op Koninginnedag steeds de zelfde vrijmarkt bezoeken. In gedachten zou ik dan namelijk steeds weer terug kunnen gaan in de tijd. Of dan even de tijd heeft stil gestaan en ik er zelfs mijn vader en moeder  weer tegen zou kunnen komen die er ook graag heen mochten gaan.

Op 1 mei vertrokken wij met de camper richting Keulen(blog). In tegenstelling tot in Nederland bleek dat de winkels gesloten waren i.v.m. de dag van de arbeid. Ik had mijn zinnen helemaal op het winkelen gezet en was wel enigszins teleurgesteld. Maar de Dom blijft prachtig en wij maakten kennis met de love paddocks. In 1989 werkte ik op een cruiseschip die de Moezel, Maas en Rijn afvaarde.  Veelvuldig Keulen aandeed en al was het maar een sporadisch vrij uurtje, Ik dook dan gelijk de stad in om te shoppen of bij de Mac langs te gaan. Bij die zelfde Mac trakteert Gio ons nu op een mac flurrie Ik vond destijds de stad geweldig. De Dom sprak toen ook al ook helemaal tot mijn verbeelding en ik maakte  kennis met het nachtleven aldaar. Als wij vanaf de camperplaats met de fiets richting het centrum fietsen valt mij het op dat er wel erg veel mensen flaneren langs de Rijn. Onthaast, sloom, verveeld ware het een zondag is. Niet veel later na het bezoek aan de Dom komen wij er achter dat alles een redenen heeft. De dag van de arbeid betekent hier gesloten winkels. Het is als een zondag.

In eerste instantie had ik Denemarken op het oog. Maar wij wilden dit keer geen enorme afstanden rijden in relatief korte tijd. Het werd globaal regio de Moezel in Duitsland. De Moezel, mijn eerste associatie daarmee blijft het werken op een cruiseschip van een inmiddels failliete rederij . Er moest voor minimaal 70 uur per week worden gewerkt,  er werd echter maar 40 uur minimumloon uitbetaald . Dat ik het destijds toch deed was vooral een hang naar avontuur en blijkbaar toen nog iets dergelijks accepteren terwijl  de werkgever alle regels te na ging.  Ook nu nog zou ik er een boek over kunnen schrijven! Het echtpaar hield nogal van een stevige borrel. De kapitein vaarde zelfs een keer daardoor tegen een sluis aan. De kokkin kreeg de schuld toen met deze actie de toetjes door de koeling vlogen. Intimidatie en dreigementen waren meer regel dan uitzondering. Bij een bardienst werd mij het recht op uitgaan in mijn vrije tijd ontnomen door ik een restantje wodka door de spoelbak had gegooid welke ik had aangezien voor een slokje water. Ik mocht geen bar of discotheek meer bezoeken met de nadruk op Bernkastel en kreeg tot vervelends toe avond en nachtdiensten. Gooiden collega’s chloor en ammonia door elkaar bij het dweilen. Probeer dit niet thuis. Werd mijn liefste vriendinnetje aldaar op staande voet ontslag gegeven omdat zij een uur te laat in Keulen aankwam na een weekendverlof (1 keer in de 7 weken). Op de boot werkte ik tevens als kapster voor de matrozen.  Maakte ik een bijna een slaande ruzie van de kapitein en zijn vrouw mee in hun huiskamer. Overigens wist mijn bazin een groot deel van mijn toch al selectieve foto’s te verknallen, of te vernietigen door het klepje van destijds mijn analoge toestel te openen, zie resultaat van foto (pesterijtje denk ik)  Had ik een collega die de hele nacht ons wakker hield om in haar slaap haar seksuele wensen uit te kramen, schreeuwen.   In ieder geval zouden de gebeurtenissen van destijds voor een spannender blog zorgen dat het gezapige camperlive ; )

Ons benauwde  hok van destijds. (1989)

Bernkastel 1989 & 2012

Zoek de verschillen

Natuurlijk kon ik destijds niet in de toekomst kijken. Wij rijden langs de Moezel en  doen Cochem en Bernkastel aan. Of daar niets veranderd is in al die jaren. Maar er valt zo veel meer te beleven in de desbetreffende regio. Ook al had ik vooraf al een route uitgestippeld, het bleek te veel om in een week te kunnen doen. Helaas werkt het weer niet mee. Krijgt de camper wat kuren en krijgt kleuter ook nog eens de waterpokken! . Zijn uitgerekend in Keulen de winkels dicht, musea gesloten.. Nee, het had  allemaal wel wat positiever gekund en vooral gemogen. Maar negatief was het ook beslist  niet. Wij hebben Cochem en Bernkastel bezocht. Bezochten een edelsteentemijn en Burg Eltz  en het vliegtuigmuseum in Hermeskeil. We hebben ziels alleen overnacht in Hilscheid.

Burg Eltz

Replica van de Concorde ( vliegtuigmuseum Hermeskeil)

Saarburg

Saarburg met waterval was ook zeker een bezoek waard, maar viel letterlijk  in het water. Of het niet nat genoeg was namen wij daar ook nog maar een duik in het gemeentelijke  zwembad wegens gebrek aan een warme douche.  Daar viel dus ook het eerste pokje op van Fabian. Water, de pokken. Het was er allemaal. De camperplaats was in principe vol. Er was daar blijkbaar een meeting van de NKC , Overigens met een  erg hoog seniorenplusgehalte. En dat loopt hier zo maar  vrij rond weet een bejaarde camperaar mij achter de rug om toe te roepen waarmee ik  blijkbaar als loslopend wild wordt gezien.  ik vind het mooi om te zien dat dit senioren  allemaal  nog wel doen. Nee, niet dat naroepen, het camperen welteverstaan .

Camperen! Graag, ik hoop ook nog als ik tachtig plus ben. Denkt daarbij aan de verhalen van manlief die kennissen heeft die met alle gebreken en mankementen gewoon op deze leeftijd nog met de Campert naar Noorwegen vertrekken. Kijk daar houd ik van, niet van zagers, zeurders, zuigers mensen die altijd maar klagen en  die niets meer van hun leven willen maken.  Alhoewel dergelijke groepsgebeuren zeer waarschijnlijk niet voor ons ooit wat zal zijn.

Dag 1 Keulen

Dag 2 Burg Eltz (mooie inrichting) Cochem

Dag 3 Cochem, overnachting Bernkastel,

Dag 4 Bernkastel, Hermeskeil, (vliegtuigmuseum) overnachting in Hilscheid

Dag 5 Idar- Oberstein (edelsteenmijn), Saarburg

Dag 6 Saarburg

Dag 7 Zu Hause

Duitsland weergeven op een grotere kaart