Vervolg verslag Engeland

Dag 6 Stonehenge en new forest

Na vier enerverende dagen in Londen waar wij overigens nog lang niet uitgekeken waren wilden we onze reis vervolgen. Wij besloten om naar Stonehenge te gaan, wat bij een bezoek aan Engeland natuurlijk niet mag ontbreken.  Stonehenge, dat deel uitmaakt van het Unesco-werelderfgoed, heeft haast meer theorieën dan stenen. Het is een astronomische kalender, volgens de ene, een observatorium of een tempel gewijd aan de zonnecultus. Maar hoe dan ook, de stenen zijn wereldberoemd en geen wonder dat we hier ook weer met honderden anderen waren.

Je kunt 8 pond betalen om de stenen van dichtbij te zien. De meerwaarde daarvan is voor een ieder zelf te bepalen, maar ze aanraken of er tussendoor lopen is er niet bij. Natuurlijk is het fascinerend omdat niemand precies weet hoe en waarom ze op deze plek zijn terecht gekomen duizenden jaren geleden, maar een blik vanachter de hekken was voor ons voldoende. We hebben nog heerlijk op de hooibalen gezeten met een drankje en genoten van het weidse landschap. Tegen de avond komen we bij een willekeurige camping aan de rand van New Forest die ons doodleuk 50 pond wil laten betalen voor een overnachting hoewel de dag al op zijn eind loopt het toch nog steeds bankholiday is. Het zal wel, maar de camping heeft al heel veel lege plekken op dat moment. Wij zeggen dat beslist niet van plan te zijn waardoor er meteen 20 pond van de prijs wordt afgehaald. Nog duur, de dag erop is het maar 15 pond en dan is het weer een koopje voor een vakantiepark met zwembad en alle voorzieningen. Er zit wel een heel ander slag volk op deze camping dan op de vorige. Zo krijgen wij in de avond bezoek van een dronken Engelsman aan de deur. De natuur is er heel mooi en het vogelconcert in de vroege ochtend was zelfs oorverdovend. Uitslapen was er niet bij. Dichtbij is een rivier waar manlief wil gaan vliegvissen. Het is prachtig weer waardoor we een rustdagje inschakelen zonder spijt. Echter ook zonder vis.

Dag 8. In gedachten had ik een hele rondreis gepland waarin ook zeker een bezoek aan Bath gepland stond. Maar tijd, daar ontbreekt het echt aan dus we slaan het over . Wij zijn vanaf Stonehenge richting New forest gegaan. Een mooi gebied om doorheen te rijden. De brem stond daar volop in bloei. Eerst gaan wij naar Lyndhurst. Lyndhurst is ook de plek waar Alice Liddell ligt begraven. Zij is de hoofdpersoon in de verhalen van Alice’s Adventures in Wonderland. Je moet er goed opletten op de wegen want de pony’s, maar ook ezels en koeien lopen er los en dat ook in de dorpen. Wij doen Buckler’s Hard aan. Een mooi plekje aan de rivier met geschiedenis. Je kunt het ook bezoeken zonder bezoek aan het maritiem museum, maar daar kwamen we pas later achter. Educatief natuurlijk wel weer wat opgedaan maar het had niet gehoeven. De plek zal mij echter wel bijblijven. Wij rijden door naar Milford on sea en zoeken daar een camping. Ook hier worden wij hartelijk ontvangen.

Isle of Wight

Dag 9. Een bezoek aan Isle of Wight staat gepland. Het zou die dag slecht weer worden. De avond daarvoor regende het toen we bij de camping aankwamen. Maar bij het opstaan scheen de zon alweer volop, er stond alleen een harde wind. Wij stappen bij aankomst van het eiland in de verkeerde bus in Yarmouth en de rest van de dag blijft ons dat achtervolgen. Dat was enigszins jammer want een bezoek aan de seven needles zat er niet meer in. Echter vroegen wij ons ook af gezien de harde wind of het deze dag wel te bezoeken was geweest. Ook voor de bus kon je een dagpas kopen. Wij hebben o.a. Shanklin en Godshill bezocht, maar het was allemaal beetje half en niet volgens planning waardoor leek of we veel gemist hadden. In Shanklin zaten overigens wel veel leuke kringloopwinkeltjes. Aan het einde van de middag waren we bekaf en werd het zeer slecht weer. Het stormde!

Exbury Gardens & Brighton

Dag 10. In onze planning stond een bezoek aan de Exbury Gardens gepland en vervolgens zouden wij doorrijden naar Brighton. Het weer is flink opgeknapt. Exbury Gardens is mooi, maar wij vonden het wel veel van het zelfde. Wij komen met de camper in het centrum van Brighton terecht omdat we geen adresgegevens van de camping aldaar hebben.  Brighton blijkt overigens veel groter te zijn dan verwacht. Het is even zoeken naar de camping . Er schijnt ook wel een camperovernachtingsplek te zijn. Maar manlief wil liever naar de camping . Deze blijkt toch behoorlijk buiten het centrum te liggen. Er staan veel campers en caravans langs de weg voor de entree van de camping en het lijkt wel op permanente bewoning door een aantal. In de avond wil Gio nog wel even naar het centrum met mij. Wij lopen eerst een heel stuk, maar er staat een ijskoude wind en ik ben het snel zat. We stappen op de bus en een bliksembezoekje werd het. Dit beperkte zich tot een bezoek op de pier waar een walhalla van gokkasten zich aanbiedt maar het op dat moment zeker ook niet van de bezoekers moet hebben. Veel is verder gesloten op de pier en hoe kan het ook anders. Het is zo koud en nat.

Dag 11 Brighton en Dover

De volgende dag is het weer beter en het is dan ook erg druk in Brighton. Wij hebben de camper geparkeerd op loopafstand van de pier. In de praktijk zou er overnacht mogen worden en je hebt dan uitzicht op de zee, maar of het in de nacht prettig is op deze lokatie betwijfel ik.

Brighton(1)-01

Brighton is leuk om een keer te zien, echter hebben we weer niet al te veel tijd. Het werd weer een bliksembezoekje. We willen via de Seven sisters naar Dover rijden. Er staat echter zo’n harde wind dat het er niet prettig vertoeven is. Via Rye rijden we naar Dover waar we snel de overnachtingsplek vinden. Het links rijden is helemaal gewoontjes worden. Hier staan meerdere campers en dit is tevens dan de eerste keer dat wij niet op een camping staan.

Dag 12 Een tegenvaller dat de boot niet gaat volgens de geboekte tijd. Erg vervelend want het bedje lag nog zo lekker of was het niet dat de tijd altijd beter te besteden is buiten de haven. Ik heb de betreffende annuleringsmail gemist. De vaart was vele malen duurder waardoor wij juist voor een vroege vaart hadden gekozen.  De boot waar wij dan drie uur op moeten wachten is afgeladen vol en dan blijkt wel dat het een populaire tijd is. Op het dek is het echter lekker vertoeven. We gaan een uurtje later in de tijd tegemoet. De terugreis verloopt traag in vergelijking met de heenreis. Maar wij zijn het er helemaal over eens. Engeland is zeker een bezoek meer dan waard. Wij hebben ons er prima vermaakt en het weer zat helemaal mee. De meeste dagen hadden wij zelfs prachtig weer. Londen vonden wij helemaal te gek. Het land (en we hebben nog maar zeer weinig gezien) is veelzijdig. Op haar eigen manier zo anders en het links rijden valt erg mee. De mensen zijn vriendelijk en beleefd . De campings zijn netjes en zeer goed voor elkaar. Ik snap wel dat mensen een hart hebben verloren aan Engeland. Voorheen kende ik al de enthousiaste verhalen van kennissen. Wij zijn het nu ook. Van de hele reis was welgenomen de terugreis met de meeste tegenslag.